Ciekawostki o komunikacji miejskiej w Białymstoku (stan na dzień: 28.05.2022)

a) Ogólne

– Ilość linii
46, w tym:

30 miejskich
13 podmiejskich
3 gminne
– Ilość autobusów
255 sztuk, w tym:

131 przegubowych
122 solowe
2 mini
– Autobusy niskopodłogowe 255 sztuk (100 %)
– Autobusy klimatyzowane 153 sztuki (60 %)
– Średni wiek autobusów 9,7 lat
– Ilość przystanków
1042, w tym:

533 wyposażone w wiaty (418 posiada podświetlane gabloty)
– Wozokilometry rocznie ok. 14,8 milionów
– Pasażerowie rocznie ok. 65 milionów
– Średnia prędkość eksploatacyjna autobusów ok. 18 km/h
– Średnia prędkość komunikacyjna autobusów ok. 21 km/h
– Długość buspasów 21,1 km
– Długość linii komunikacyjnych 635 km
– Długość tras komunikacyjnych 352 km
– Maksymalna ilość wozów w ruchu 196 (poranne godziny szczytu)

b) Szczegółowe
– Najkrótsza linia
201 (Juchnowiec Kościelny – Hermanówka)

długość 8,13 km
6 przystanków
czas przejazdu 15 minut
– Najdłuższa linia
22 (wariant: Dworzec PKS – Juchnowiec Kościelny)

długość 25,05 km
36 przystanków
czas przejazdu 66 minut
– Najnowsza linia 111 (Pałacowa – Ciasne), 122 (Pałacowa – Wasilków/Cmentarz), 132 (Pałacowa – Katrynka) – 1 września 2021
– Najczęściej kursująca linia 24 (Herberta – Miłosza – Kuronia) – co 10-15 minut
– Średnia częstotliwość linii 20 minut (miejskie), 45 minut (podmiejskie)
– Najwięcej autobusów na linii 9 (linia 4 w szczycie)
– Najwięcej wariantów linii 3 (linia 1)
– Najstarszy autobus MAN NL283 Lion’s City #778 – rocznik 2005
– Najnowszy autobus Mercedes Citaro G C2 #629 – rocznik 2021
– Ostatni zakupiony autobus Mercedes Citaro G C2 #629 – rocznik 2021 (ex. pojazd testowy EvoBus Polska)
– Trzon taboru Solaris Urbino 18 – 88 sztuk
– Pierwszy autobus z automatyczną skrzynią biegów rok 1991 – Heuliez O305
– Pierwszy autobus niskopodłogowy rok 1995 – Jelcz M121M #522
– Pierwszy autobus klimatyzowany rok 2011 – Solaris Urbino 12 i 18 III
– Pierwszy autobus hybrydowy rok 2013 – MAN NL253 Lion’s City Hybrid #786
– Najdłużej eksploatowany autobus ogólnie – Ikarus 280.02 #841 (od 1978 do 2008 roku; w Białymstoku od 1991 roku)
tylko w Białymstoku – Jelcz PR110M #022 (od 1984 do 2012 roku)
– Wycofanie autobusów wysokopodłogowych 20 grudnia 2021 – ostatni wyjazd (MAZ 105.065 #809 na brygadzie 8/5 04:53-09:43+13:41-17:19)
16 lutego 2022 – wystawienie na sprzedaż ostatniego pojazdu (MAZ 105.065 #811)
– Wprowadzenie barw biało-zielonych rok 1995
aktualnie obowiązujący schemat od 1999 roku
– Pierwsza przeszklona wiata rok 1994 – ul. Pałacowa
– Uruchomienie elektronicznych tablic z rzeczywistymi odjazdami czerwiec 2011
– Najpopularniejszy przystanek Sienkiewicza/Białówny (422)
– Najwięcej linii z przystanku Piłsudskiego/Pałacowa (304) – 18 linii
– Pierwsze kasowniki elektroniczne październik 2006
– Wycofanie kasowników „dziurkaczy” grudzień 2017
– Wprowadzenie Białostockiej Karty Miejskiej lipiec 2011
– Możliwość kupna biletu u kierowcy od 1 maja 2011 do 12 marca 2020
– Możliwość kupna biletu przez telefon mPay – 15 listopada 2010
SkyCash – 1 lutego 2017
– Uruchomienie internetowego Portalu Pasażera BKM grudzień 2011
– Uruchomienie biletomatów mobilnych 1 kwietnia 2020
– Wskaźnik sprzedaży biletów jednorazowych przez różne kanały dystrybucji 50% – biletomaty
30% – punkty sprzedaży
10% – karta miejska
10% – aplikacje mobilne
– Najwięcej kursów na dobę rejon ul. Piłsudskiego i Sienkiewicza – ok. 2500 w dni robocze
– Najmniej kursów na dobę Wojszki – 2 (tylko w dni robocze)
– Pierwszy BUS-pas ul. Białówny – 20 czerwca 2008
– Pierwsza aplikacja z rozkładem w telefonie Ginger – rok 2007
– Najpopularniejsze aplikacje mobilne mmpk (rozkład jazdy), DHKM (odjazdy rzeczywiste)
– Wprowadzenie Smart Taryfy BKM 1 października 2020
– 2 września 1991 roku w Białymstoku zaczął działać pierwszy w Polsce organizator transportu – ZOKM (utworzony 10 czerwca 1991 roku; aktualnie tę funkcję pełni BKM)
– Białystok to miasto z największą ilością przewoźników komunalnych – 3 (KPKM, KPK i KZK); spółki istnieją od 2 września 1991 roku i są skutkiem strajku w MPK