Ciekawostki o komunikacji miejskiej w Białymstoku

Ciekawostki o komunikacji miejskiej w Białymstoku (stan na dzień: 01.10.2021)

a) Ogólne
– Ilość linii 47 (w tym 30 miejskich, 14 podmiejskich, 3 gminne)
– Ilość autobusów 259 sztuk (w tym 133 przegubowe, 124 solowe, 2 mini)
– Autobusy niskopodłogowe 257 sztuk (99,2 %)
– Autobusy klimatyzowane 150 sztuk (57,9 %)
– Średni wiek autobusów 7,9 lat
– Ilość przystanków 1008 (w tym blisko 800 wyposażonych w wiaty)
– Wozokilometry rocznie ok. 14,5 miliona
– Pasażerowie rocznie ok. 60 milionów
– Średnia prędkość eksploatacyjna autobusów ok. 18 km/h
– Średnia prędkość komunikacyjna autobusów ok. 21 km/h
– Długość buspasów 18,3 km
– Długość linii komunikacyjnych 358 km
– Długość tras komunikacyjnych 622 km
– Maksymalna ilość wozów w ruchu 193
b) Szczegółowe
– Najkrótsza linia 201 (Juchnowiec Kościelny – Hermanówka) – 8 km, 15 minut
– Najdłuższa linia 22 (Dworzec PKS – Juchnowiec Kościelny) – 26,2 km, 68 minut
– Najnowsza linia 30 (Sienkiewicza – Dojlidy Górne) – 21 września 2021
– Najczęściej kursująca linia 4 (Dojlidy Plaża – Myśliwska – Klepacka) – co 12-17 minut
– Średnia częstotliwość linii 20 minut (miejskie), 45 minut (podmiejskie)
– Najwięcej autobusów na linii 9 (linia 4 w szczycie)
– Najwięcej wariantów linii 3 (linia 1)
– Najstarszy autobus Solaris Urbino 18 II #897 – rocznik 2004
– Najnowszy autobus Solaris Urbino 18 IV #488 – rocznik 2020
Mercedes Citaro G C2 Hybrid #628 – rocznik 2019 (używany)
– Trzon taboru Solaris Urbino 18 – 87 sztuk
– Pierwszy autobus z automatyczną skrzynią biegów rok 1991 – Heuliez O305
– Pierwszy autobus niskopodłogowy rok 1995 – Jelcz M121M #522
– Pierwszy autobus klimatyzowany rok 2011 – Solaris Urbino 12 i 18 III
– Pierwszy autobus hybrydowy rok 2013 – MAN NL253 Lion’s City Hybrid #786
– Najdłużej eksploatowany autobus ogólnie – Ikarus 280.02 #841 (od 1978 do 2008 roku; w Białymstoku od 1991 roku)
tylko w Białymstoku – Jelcz PR110M #022 (od 1984 do 2012 roku)
– Wprowadzenie barw biało-zielonych rok 1995
aktualnie obowiązujący schemat od 1999 roku
– Pierwsza przeszklona wiata rok 1994 – ul. Pałacowa
– Uruchomienie elektronicznych tablic z rzeczywistymi odjazdami czerwiec 2011
– Najpopularniejszy przystanek Sienkiewicza/Białówny (422)
– Najwięcej linii z przystanku Piłsudskiego/Pałacowa (304) – 18 linii
– Pierwsze kasowniki elektroniczne październik 2006
– Wycofanie kasowników „dziurkaczy” grudzień 2017
– Wprowadzenie Białostockiej Karty Miejskiej lipiec 2011
– Możliwość kupna biletu u kierowcy od 1 maja 2011 do 12 marca 2020
– Możliwość kupna biletu przez telefon mPay – 15 listopada 2010
SkyCash – 1 lutego 2017
– Uruchomienie internetowego Portalu Pasażera BKM grudzień 2011
– Uruchomienie biletomatów mobilnych 1 kwietnia 2020
– Najwięcej kursów na dobę rejon ul. Piłsudskiego i Sienkiewicza – ok. 2500 w dni robocze
– Najmniej kursów na dobę Wojszki – 2 (tylko w dni robocze)
– Pierwszy BUS-pas ul. Białówny – 20 czerwca 2008
– Pierwsza aplikacja z rozkładem w telefonie Ginger – rok 2007
– Najpopularniejsze aplikacje mobilne mmpk (rozkład jazdy), DHKM (odjazdy rzeczywiste)
– Wprowadzenie Smart Taryfy BKM 1 października 2020
– 2 września 1991 roku w Białymstoku zaczął działać pierwszy w Polsce organizator transportu – ZOKM (utworzony 10 czerwca 1991 roku; aktualnie tę funkcję pełni BKM)
– Białystok to miasto z największą ilością przewoźników komunalnych – 3 (KPKM, KPK i KZK); spółki istnieją od 2 września 1991 roku i są skutkiem strajku w MPK

Dane stowarzyszenia

Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej
w Białymstoku
email: kmkm@kmkmbialystok.pl
KRS 0000331313
85 2030 0045 1110 0000 0274 3190
Bank BGŻ BNP Paribas

Dołącz do nas!

Interesujesz się komunikacją miejską?
Autobusy są Twoim hobby?

Przyjdź na nasze spotkanie, poznaj ludzi o podobnych zainteresowaniach jak Twoje i zapisz się do Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Białymstoku!

Chcesz wynająć nasz autobus?

Nic prostszego! Wejdź na stronę:

Back to Top