obraz-3464-kopia

DANE OGÓLNE

Producent: Ikarus Karosszéria – és Járműgyár

Marka i model: Ikarus 280.26

Rok produkcji: 1985

Lata produkcji modelu: 1979-1992

Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: b.d.

Ilość miejsc siedzących / stojących / ogółem: 36 / 121 / 157

Masa własna: 12 500 kg

Masa całkowita: 22 500 kg

Układ drzwi: 4-4-4-4

Długość: 16 500 mm

Szerokość: 2 500 mm

Wysokość: 3 160 mm

Poprzedni właściciel: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie Sp. z o.o. (1985-2016)

W kolekcji Klubu: od 2016 roku

obraz-3474-kopia

DANE TECHNICZNE

Silnik: RABA-MAN D 2156 HM6U; wysokoprężny, czterosuwowy, 6-cylindrowy, poziomy, z zapłonem samoczynnym, bezpośrednim wtryskiwaniem strumieniowym i środkowo-kulistą przestrzenią spalania w tłoku; moc znamionowa przy 2100 obr/min. 142 kW; maksymalny moment obrotowy przy 1300 obr/min. 697 Nm; pojemność skokowa 10 349 dm3; średnica cylindra 121 mm; skok tłoka 150 mm; stopień sprężania 17; luzy zaworowe przy zimnym silniku: ssący 0,2 mm, wydechowy 0,25 mm; kolejność wtryskiwania 1-5-3-6-2-4.

Skrzynia biegów: CSEPEL ASH 75; mechaniczna; biegi 2-5 synchronizowane; przełożenia: bieg 1 – 5,81, bieg 2 – 2,898, bieg 3 – 1,992, bieg 4 – 1,438, bieg 5 – 1,00, bieg wsteczny – 6,009; szybkość biegu 5 – 68 km/h; szybkość biegu wstecznego – 11,3 km/h.

Sprzęgło: CSEPEL 082,13; jednotarczowe, suche, z wkładką cierną i amortyzatorem; sterowanie hydrauliczne ze wspomaganiem pneumatycznym.

Wał napędowy: GEWES 4606-65; system Hardy Spicer; ciężar 26 kg.

Most napędowy tylny: MVG 118,97; mechanizm różnicowy z kołami stożkowymi, z satelitowym przełożeniem w piaście koła, nieobciążone półosie, most sztywny; przełożenie całkowite – 6,19.

Zawieszenie: poduszki pneumatyczne Taurus TI-116-00-5; zawory poziomujące SZIM (licencja KNORR); amortyzatory hydrauliczne, dwustronnego działania, teleskopowe (SZIM licencja Girling 62-010501).

Układ kierowniczy: CSEPEL 069.08; przekładnia kulkowa hydraulicznie scalona; całkowita ilość obrotów kierownicy – 5,75 obrotu; kąt obrotu wału kierownicy – 90o; maksymalne ciśnienie oleju przy zamkniętym wylocie olejowym – 70 bar.

Układ hamulcowy: dwuobwodowy; hamulec roboczy pneumatyczny z elementami na licencji KNORR, z komorą hamulcową i z odwadniaczem typu Siccomat; hamulec postojowy: podwójny sprężynowy siłownik hamulcowy działający na tylny most; ciśnienie robocze układu pneumatycznego od 6,2 do 7,35 bar.