DANE OGÓLNE
Producent: Ikarus Karosszéria – és Járműgyár
Marka i model: Ikarus 280.26
Rok produkcji: 1985
Lata produkcji modelu: 1979-1992
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: b.d.
Ilość miejsc siedzących / stojących / ogółem: 36 / 121 / 157
Masa własna: 12 500 kg
Masa całkowita: 22 500 kg
Układ drzwi: 4-4-4-4
Długość: 16 500 mm
Szerokość: 2 500 mm
Wysokość: 3 160 mm
Poprzedni właściciel: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie Sp. z o.o. (1985-2016)
W kolekcji Klubu: od 2016 roku
DANE TECHNICZNE
Silnik: RABA-MAN D 2156 HM6U; wysokoprężny, czterosuwowy, 6-cylindrowy, poziomy, z zapłonem samoczynnym, bezpośrednim wtryskiwaniem strumieniowym i środkowo-kulistą przestrzenią spalania w tłoku; moc znamionowa przy 2100 obr/min. 142 kW; maksymalny moment obrotowy przy 1300 obr/min. 697 Nm; pojemność skokowa 10 349 dm3; średnica cylindra 121 mm; skok tłoka 150 mm; stopień sprężania 17; luzy zaworowe przy zimnym silniku: ssący 0,2 mm, wydechowy 0,25 mm; kolejność wtryskiwania 1-5-3-6-2-4.
Skrzynia biegów: CSEPEL ASH 75; mechaniczna; biegi 2-5 synchronizowane; przełożenia: bieg 1 – 5,81, bieg 2 – 2,898, bieg 3 – 1,992, bieg 4 – 1,438, bieg 5 – 1,00, bieg wsteczny – 6,009; szybkość biegu 5 – 68 km/h; szybkość biegu wstecznego – 11,3 km/h.
Sprzęgło: CSEPEL 082,13; jednotarczowe, suche, z wkładką cierną i amortyzatorem; sterowanie hydrauliczne ze wspomaganiem pneumatycznym.
Wał napędowy: GEWES 4606-65; system Hardy Spicer; ciężar 26 kg.
Most napędowy tylny: MVG 118,97; mechanizm różnicowy z kołami stożkowymi, z satelitowym przełożeniem w piaście koła, nieobciążone półosie, most sztywny; przełożenie całkowite – 6,19.
Zawieszenie: poduszki pneumatyczne Taurus TI-116-00-5; zawory poziomujące SZIM (licencja KNORR); amortyzatory hydrauliczne, dwustronnego działania, teleskopowe (SZIM licencja Girling 62-010501).
Układ kierowniczy: CSEPEL 069.08; przekładnia kulkowa hydraulicznie scalona; całkowita ilość obrotów kierownicy – 5,75 obrotu; kąt obrotu wału kierownicy – 90o; maksymalne ciśnienie oleju przy zamkniętym wylocie olejowym – 70 bar.
Układ hamulcowy: dwuobwodowy; hamulec roboczy pneumatyczny z elementami na licencji KNORR, z komorą hamulcową i z odwadniaczem typu Siccomat; hamulec postojowy: podwójny sprężynowy siłownik hamulcowy działający na tylny most; ciśnienie robocze układu pneumatycznego od 6,2 do 7,35 bar.