Kiedy w 2016 roku przyjechaliśmy naszym przegubowym Ikarusem z Częstochowy do Białegostoku, od razu wiedzieliśmy, że czeka nas bardzo dużo pracy, aby mógł posłużyć Białostoczanom przy okazjonalnych przejazdach. Dzięki wielkiej uprzejmości MPK Częstochowa, udało nam się odkupić ostatniego, jeżdżącego liniowo w kraju, Ikarusa 280.26 z manualną skrzynią biegów. To dokładnie ten model, który każdy z nas pamięta choćby z przysłowiowej jazdy „na kole”.

Jak wiecie – w 2021 roku, dzięki Waszemu wsparciu, udało nam się uratować OSTATNIEGO białostockiego Ikarusa, który fabrycznie był przegubowy, a na początku lat 90tych został zmodyfikowany na pojazd pogotowia technicznego. Za to bardzo dziękujemy! 😊 „Pogot” ma już nowe hamulce (przeprowadziliśmy gruntowny remont układu hamulcowego), powoli znika z niego okleina i będzie szykowany do malowania. Ostatnio udało nam się również zregenerować sprężarkę dzięki Panu z Łodzi, który przekazał nam w tamtym roku skrzynkę części do Ikarusa – za co jeszcze raz DZIĘKUJEMY! 🙂 GO białostockiego Ikarusa, który fabrycznie był przegubowy, a na początku lat 90tych został zmodyfikowany na pojazd pogotowia technicznego. Za to bardzo dziękujemy! 😊 „Pogot” ma już nowe hamulce ( przeprowadziliśmy gruntowny remont układu hamulcowego), powoli znika z niego okleina i będzie szykowany do malowania. W najbliższym czasie będziemy sukcesywnie przeprowadzać niezbędne naprawy (sprężarka, wycieki, kolumna kierownicza, etc).

Więcej o pracach przy nim będziemy publikować sukcesywnie na naszym fanpege: https://www.facebook.com/KMKMwBialymstoku/

W najbliższym czasie będziemy sukcesywnie przeprowadzać niezbędne naprawy (wycieki, kolumna kierownicza, etc).

Tak się prezentował w dniu uratowania przed palnikiem:

Tak się prezentuje aktualnie – jak widać prace trwają:

 

Ikarus 280.26 to klasyk wśród autobusów komunikacji miejskiej. Chyba każdy nieco starszy nastolatek pamięta, jak ulice polskich miast były przepełnione tymi hałaśliwymi autobusami. 🙂 Egzemplarz z naszej kolekcji od nowości czyli od roku 1985, jeździł w MPK Częstochowa. W 2016 roku udało nam się po bardzo wielu staraniach – zarówno z naszej strony jak i ze strony MPK Częstochowa (za co bardzo DZIĘKUJEMY!) – uratować ten autobus przed złomowaniem. Na nasz plac przyjechał o własnych siłach. Niemniej jednak, już wtedy było sporo przy nim do zrobienia.

 

Niestety ze względu na brak funduszy oraz pilniejsze naprawy i remonty innych naszych pojazdów, prace przy Ikarusie zostały wstrzymane. Przez te kilka lat zbieraliśmy części, które będą nam potrzebne do przywrócenia mu oryginalnego wyglądu jak i odpowiedniego stanu technicznego. Pozyskaliśmy m.in. nadkola, grill, zderzaki, lampy, elementy wnętrza, siedzenia, a także jedną parę drzwi w bardzo dobrym stanie.

Przed nami dużo pracy, m.in.:

  1. Naprawa kratownicy (konstrukcji nośnej).
  2. Naprawa układu hamulcowego.
  3. Naprawa pompy sprzęgła.
  4. Uszczelnienie układu pneumatycznego.
  5. Częściowa wymiana blach zewnętrznych, wstawienie nadkoli.
  6. Pomalowanie Ikarusa w oryginalne barwy.
  7. Wymiana kompletu opon.
  8. Oraz wiele innych, mniej lub bardziej ważnych rzeczy

Kilkuletni postój w miejscu i oczekiwanie na remont, mimo naszych starań, odbiło się czkawką na stanie Ikarusa. 🙁 Przez to pracy czeka nas dużo więcej, niż zakładaliśmy w momencie zakupu. Większość rzeczy wykonamy sami, dzięki czemu zaoszczędzimy na robociźnie, ale są też poważne naprawy (np. Naprawa konstrukcji nośnej), które musimy zlecić wyspecjalizowanej firmie. Koszt zakupu odpowiednich części również nie jest mały i praktycznie rośnie z miesiąca na miesiąc (cena metali).

Kwota 20 000zł, którą ustawiliśmy na zrzutce, to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej. Powinna nam wystarczyć na naprawę kratownicy, częściową wymianę blach zewnętrznych, wstawienie nadkoli a także na pomalowanie Ikarusa w oryginalne barwy. Docelowo z pewnością potrzebujemy więcej, więc ewentualna nadwyżka zostanie przeznaczona od razu na inne z wyżej wymienionych punktów. Jest to i dużo i mało – ale czy nie warto dorzucić swoje parę złotych, aby w którejś z kolejnych edycji Wakacyjnych Przejazdów z Przewodnikiem PTTK po Białymstoku, przejechać się właśnie przegubowym Ikarusem? 🙂

Chcesz przypomnieć, jak się jeździło „na kole” Ikarusa? A może nie wiesz jak to jest i chciałbyś spróbować? 😊

Dorzuć swoje 5-10zł do naszej zrzutki, a my obiecujemy, że sukcesywnie wpłaconą kwotę będziemy przeznaczać na kolejne naprawy i będziemy to dokumentować na naszej stronie na facebooku! 😊

Wizualizacja – tak będzie wyglądał nasz Ikarus 280.26 po remoncie: